20
feb

Miért kell egy jó logó?!

  • egy kiharapott alma,
  • három párhuzamos csík a melegítőnadrágon,
  • egy ágaskodó ló az autó motorháztetején,
  • egy zöld, tátott szájú krokodil?

Mit mondanak Önnek ezek a védjegyek, amikor megpillantja őket a boltban, az utcán, a reklámban? Mi jut eszébe: minőség, megbízhatóság, sikeresség?

Az Apple, az Adidas, a Ferrari, és a többi nagyvállalat mind-mind olyan védjegyekkel, logókkal rendelkeznek, amelyekhez a fogyasztók érzelmileg nagyon is kötődnek, így az ilyen védjegyekkel ellátott termékekhez ragaszkodnak, akár az új, olcsóbb, netán jobb termékekkel szemben is. Ráadásul a fogyasztók hajlandóak többet is fizetni egy-egy ismert védjeggyel ellátott termékért. Ez a megkülönböztető jelzés a vállalkozások egyik legértékesebb tőkéje, becslések szerint a világon legismertebb védjegyek egyenkénti értéke akár az 50 milliárd dollárt is meghaladhatja.

Például mindenki számára ismert a Mercedes logó, amely egyértelműen jelöli a megkülönböztetést más autókkal szemben, segíti a tájékozódást a piac szereplői között. Neve összeforrt a minőséggel, a folyamatos innovációval, de a magasabb árral is, viszont presztízse, sikeressége vitathatatlan.

Klasszikus védjegypélda a Coca-Cola logója a kanyargós, piros, Spencer betűtípussal, de nem csak a logó az, amely jellegzetessé teszi, hanem például az üvege is. A Coca-Cola, jogászuk javaslatára, 1915-ben megbízta a Root Glass Company-t, hogy tervezzen egy egyedi, különleges üveget. Az akkor megalkotott üveg dicsőségét mutatja, hogy még mindig felismerhető és nagyon is népszerű, annak ellenére, hogy számos változáson ment át, de eredeti jegyei megmaradtak, ugyanis még becsukott szemmel, tapogatva is felismerjük. A hustoni Baylor Egyetem egy professzora kísérlete során, amelyet csak Pepsi-kihívásként emlegetnek, kiderült, hogy amikor a tesztalanyoknak jelöletlen poharakból kóstolva kellett eldönteni, melyik ital ízlik jobban, nagyobb arányban választották a Pepsit, míg amikor márkajelzésekkel jelölt dobozok közül kellett választaniuk, a Coca-Colát választották. A szakemberek értelmezése során ez azt jelenti, hogy a márkák képesek az emberek tudatalattijába egyfajta kulturális azonosulást beégetni. Tehát a márkajelzésekkel, logókkal, nevekkel az a célunk, hogy a védjeggyel jelölt termék és a fogyasztó között kapcsolat jöjjön létre.